I dagens avsnitt av podden Jakob & Jakob – Digital marknadsföring i spenaten – pratar värdarna Jakob Mjöbring och Jakob Rydberg med David Eriksson som är Chief Creative Officer och medgrundare av North Kingdom som startades i Skellefteå i Västerbotten och idag har globala varumärken som Google, Nike och Lego med flera på kundlistan.
– Vi är en design experience agency som skapar digitala produkter, tjänster och upplevelser åt våra kunder, förklarar David Eriksson. Ibland är det marknadsföring, ibland är det mer branding och även ren produktutveckling. De som håller ihop allt är att vi alltid försöker sätta användaren i centrum.
Samtalet handlar om hur North Kingdom nådde den nivå de är på idag, men även om utvecklingen av den digitala marknadsföringen i stort samt att David Eriksson i podden även funderar över om det idag verkligen spelar någon roll var man befinner sig, eller om det kanske är omgivningen man verkar i som är det viktigaste.
– Vårt ursprung och platsen vi kommer ifrån har alltid gjort att vi har bidragit med ett perspektiv mot de här stora varumärkena, förklarar David Eriksson i podden. Om det är det norrländska eller det svenska och skandinaviska, det vet jag inte.