Avsnitt 14 – Verktyg för digitala marknadsförare

  • 41:54
  • 17 april, 2019

Lyssna i din favoritapp direkt >

I veckans avsnitt går vi igenom om en del av alla de verktyg och program vi använder för att få vår arbetsvardag att fungera.

Till exempel pratar vi om om Zapier som limmar ihop dina verktyg och TriggerBee som hjälper dig analysera dina besökare på webbplatsen på individnivå samt Supermetrics som är det bästa verktyget de har hittat för att plocka ut data ur sociala medier och Googla Analytics. Men ett gäng andra verktyg däremellan också, bland annat Google Data Studio som Jakob R använder väldigt mycket. 

Lyssna och få användbara tips om verktyg du kanske ännu inte upptäckt.

  • 00:00 Shopify och Mailchimp går skilda vägar. Så här beskriver Shopify det.
  • 06:55 Koppla ihop dina applikationer med Zapier så att de kan börja prata med varandra, lite som ett IFTTT för jobbet.
  • 10:35 Evernote är ett anteckningsverktyg som är enkelt att använda och synka mellan enheterna.
  • 12:30 Googles har ett gäng verktyg som är användbara och ofta gratis. Vi pratar om Google Analytics för statistik från din webbplats, och Google Data Studio där du kan visualisera din data samt Google Docs där du kan dela dokument med kollegor och kunder. Vi pratar även kort om en nyhet som Jakob Rydberg snappade från seminarierna på Google Cloud Next, som gick av stapeln i april.
  • 21:40 Supermetrics är ett användbart plug in i till exempel Google Docs som hjälper dig att plocka ut data ur t ex Google Analytics, Facebook, LinkedIn och Instagram och samla allt på ett ställe. Finns i gratisversion, men ska du använda det för sociala medier börjar de ta betalt. Kan varmt rekommenderas om du behöver plocka ut rapporter ur något av de stora sociala medierna.
  • 24:25 TriggerBee är ett svenskt verktyg som hjälper dig att analysera dina besökare på din webbplats på individnivå. Fungerar både om du själv har identifierat dig med e-post, men den har även koll på om besökaren kommer från ett större bolag och du kan se hur individen rör sig på din webbplats. Kan även skapa personaliserade upplevelser med pop-upper och prata med ditt CMR-verktyg, Mailchimp med mera. Från 1 500 kr/månad
  • 32:30 SEMRush är ett analysverktyg där du bland annat kan se hur dina konkurrenter annonserar på Google, men också se hur dina positioner på Google förändras och hur dina annonser fungerar med mera. Ett användbart hjälpmedel för dig som arbetar med sökordsoptimering och sökordsannonsering
  • 36:30 Linkedin öppnar för direktsändningar, i alla fall för Joakim Jardenberg som provsände på sin LinkedInprofil. LinkedIn ska även rulla ut användning av “reactions” istället för bara en like-tumme.
Scroll to top