I avsnitt 15 pratar värdarna Jakob Rydberg och Jakob Mjöbring med Ulf Larsson och Nils Eriksson från Umåebaserade företaget Toontrack som en av de ledande i världen på digitala instrumentljud som musiker använder. Allt startade för 20 år sedan med en serie trumljud under namnet Drumkit From Hell. Men hur når de ut och vad kan de tipsa oss andra om när det gäller marknadsföring och content marketing?
– Det är mycket storytelling i våra produkter, förklarar Nils Eriksson som är marknadsförare på Toontrack. Vi försöker lära våra kunder och följare om både våra produkter, men också om olika studios där vi spelar in och olika producenter och så vidare. Det kan till exempel handla om att förklara att Frank Sinatra har sjungit i den här mikrofonen.
Jakob & Jakob diskuterar också genom det som Facebooks vd Mark Zuckerberg pratade om på utvecklarkonferensen F8 och den förändring Facebook ska genomgå med en förflyttning från det publika torget till den privata sfären. Det tolkar många som att annonseringen kommer att bli sämre och mindre pricksäker, men vi diskuterar även om hur Facebook öppnar för att börja hantera våra transaktioner (vilket de har bekräftat sedan vi spelade in, i samband med lansering av kryptovalutan Libra).
Avslutningsvis går de genom de nya relevansvärdena som Facebook har lanserat för annonseringen och pratar genom hur de ska tolkas och användas.
00:00Intervju med marknadsförarna på Toontrack
23:35Diskussion om den key note som Mark Zuckerberg, VD på Facebook, höll på Facebooks utvecklarkonferens F8 i april 2019, se hela keynoten här.