Artikel 15 i EUs upphovsrättsdirektiv – vad händer där? Och vad är det senaste hos Facebook och LinkedIn? Ett nyhetsavsnitt kommer lastat med både det ena och det andra.
I det här korta avsnittet tipsar Jakob Mjöbring om Facebooks funktion för att se hur mycket vissa organisationer/företag lägger på annonsering. Jakob Rydberg gör ett nedslag i den digital-juridiska världen – vad händer med EU’s upphovsrättsdirektiv t ex?
Kolla shownotes nedan för detaljerna.
00:00Vi tipsar om att du kan se vem som annonserar och för hur mycket på Facebook idag. Till exempel kan vi se hur mycket annonspengar som Oatley investerat på Facebook för sin kampanj "Spola mjölken" och vilka som mest har fått se annonserna. Facebook ska spara dessa siffror i sju år och det gäller alltså alla annonser som rör sociala frågor, val eller politik (sedan mars 2019).
04:50Artikel 17 ska vara lagstadgad från 15 april 2021 i EU, men fransmännen vill vara snabba och införde en form av "länkskatt" redan nu. De ville få Google att betala för de nyheter de visar i sökresultatet. Istället för att betala slutade då helt enkelt Google visa nyheterna, men det gjorde Franrikes kulturminister arg och tyckte istället att de skulle betala. Där står vi just nu. Det har också kommit en GDPR dom i Tyskland där man slår ner på att man måste ha en "Jag godkänner" för alla delar av "privacy-frågorna" på webbplatsen, och de får inte var förifyllda. Länk till den franska nyheten (eng översättning finns)
13:45Linkedin förändrar gruppers (o)synlighet, igen. Denna gång förändrar man hur grupperna ska hittas i söket. Vi diskuterar våra egna erfarenheter av att arbeta med grupper på Linkedin.