Avsnitt 23: Detta händer inom marknadsföring och PR under 2020

  • 24:53
  • 26 december, 2019

Lyssna i din favoritapp direkt >

I årets sista avsnitt kör vi sex snabba och spetsiga spaningar inför 2020. Tre saker var som vi tror kommer att påverka oss som arbetar med PR och marknadsföring under år 2020. 

De ska vara hyfsat mätbara, så att vi kan  stå till svars i slutet av året för att se hur rätt (eller fel …) vi hade. Får vi rätt tror du?

  1. (Rydberg): Håll i hatten, men nu är tiden för ny funktionalitet i våra mejl-klienter. 2020 kommer du kunna skicka HTML-mejl med interaktivitet och streamande video. 

  2. (Mjöbring): Alltså, syftesdrivet kommer nå in överallt och påverka även de riktigt stora varumärkena år 2020 (se lista över mest sedda annonser på Youtube 2019 i shownotes längre ned).

  3. (Rydberg): Vi kommer se förvärv av kompetens inom datadriven marknadsföring – som förvärv av bolag eller personer här i Norrland med den profilen.

  4. (Mjöbring): Egentligen en tvådelad spaning runt sociala medier där jag först tror att vi får en ny väldigt högljudd diskussion om big data, riktade annonser och den enorma mängden politiska annonser som på något sätt kommer att tvinga Facebook in i ett hörn där de tvingas begränsa politisk annonsering. Och vi får en helt ny social plattform där vi kan meddela oss lokalt och digitalt i den fysiska miljön med hjälp av AR, en app vi faktiskt kommer att bli nyfikna på som marknadsförare igen. Kom ihåg var ni hörde det först! 

  5. (Rydberg): Även Google kommer att göra något för att dra sitt strå till stacken när det gäller privacy på nätet och integritet. Jag tror Google kommer införa någon form av integritetssäkrande åtgärder i sin webbläsare Chrome. Då det blir svårare och svårare att använda remarketing så kommer också mejlen återigen att få strålkastarskenet på sig som en extremt bra kanal att prata med kunder. 

  6. (Mjöbring) Robotarna tar över 2020! Eller, jag tror i alla fall att vi får se ett par stora PR-insatser med hyfsat smarta fysiska robotar inblandade.
Scroll to top