Avsnitt 5: Facebookannonsering, hur gör man? – Del 1

  • 54:11
  • 05 december, 2018
  • 26 Mb

Den här veckan tar vi upp annonsering på Facebook och pratar genom det steg för steg. Vad ska man tänka på och vad finns det för gömda fällor på vägen som du ska försöka undvika?

Ett vanligt nybörjarmisstag är att man använder sig av Facebooks knapp för att snabb-boosta sitt inlägg och samtidigt förväntar sig bra resultat. Du kommer givetvis få räckvidd, men du utnyttjar inte Facebooks potential.

– Det är väldigt lätt att göra en annons på Facebook idag, men det är inte lika lätt att träffa rätt, säger Jakob Mjöbring. Du kan ju lägga femtio kronor och trycka “sponsra” på ditt inlägg, men tyvärr blir det sällan bra. Facebook är inte jättebra på att hitta rätt målgrupp åt dig med den femtiolappen.

Vi, Jakob & Jakob, annonserar kontinuerligt åt ett antal både stora och små kunder, såväl nationella som internationella, och har mängder av erfarenheter som vi vill dela med oss av. I det här avsnittet gör vi det genom att följa Facebooks verktyg Ads Manager steg för steg mot en färdig annons. Dessutom har vi lite olika ingångar i ämnet annonsering eftersom vi arbetar på en contentbyrå respektive en PR-byrå.

Bonusämnen: De senaste nyheterna för företagssidor i LinkedIn samt så pratar vi om att YouTube har tagit bort möjligheten att välja bort rekommenderade videos och vad det innebär för oss som vill bädda in videor på våra webbplats.

Lämna ett svar

Scroll to top